Apropå genus

Jag hamnade i en intressant diskussion igår. Om genus.
Hur ska man arbeta aktivt med genus, är det viktiga att bryta traditionen att små pojkar har blått och små flickor har rosa eller är det viktiga att göra samhället mer jämställt över lag?
De senaste årens iakttagelser av kvinnornas värld får mig tyvärr att betvivla att jämställdheten går framåt. Kvinnornas liv har istället blivit mer och mer kravfyllt, för att överleva som kvinna idag måste man klara av att ta hand om barn och hem (där delas ännu inte 50-50), man ska arbeta heltid, hålla sig i form och vara snygg.
Detta leder till att kvinnan, särskilt efter att hon börjar jobba igen efter att ha fått barn, går in i väggen.

Men det är inte där kvinnorörelsen lägger sitt fokus. Unga kvinnor mår allt sämre och blir som förhäxade av plastikkirurgins möjligheter. Då diskuteras genus, i den bemärkelsen att vi ska få små pojkar intresserade av dockor och små flickor intresserade av bilar.

Men hallåååååå! Borde vi inte istället lägga fokus på att ge båda intressen lika värde? Varför tjänar en bilmekaniker mer än en barnskötare? En civilingengör mer än en lärare? Och varför tjänar män och kvinnor med samma arbete olika mycket pengar?
Sverige har en lång tradition av att se ner på de yrken som anses "kvinnliga", läraryret till exempel, förlorade både förtjänst och status när fler kvinnor valde det som uppehälle. När jag klagade om min dåliga lön till en väninna svarade hon mig med att fråga varför jag valt att arbete som lärare i så fall. Ska jag bestraffas för att jag är intresserad av människor istället för datorer? Tack för solidariteten kvinnor.

Dagens feminister, det känns ibland som att det blir krig mellan de kvinnor som tycker om att vara "tjejiga" och de som slåss för kvinnans rättigheter. Snälla, handlar allt verkligen bara om huruvida man ska raka benen eller inte? Och varför vissa kvinnor väljer att raka benen eller plastikkirurgi?
Kan vi inte alla vara överens om att samhället som vi lever i är orättvist, och fokusera på de skillnader som skapar en bild av kvinnans lägre värde. För idag värdesätts vilka prylar man har råd med, vart man bor och vilken lön man har.
Varför inte enas och börja förändringen där.
Jag vill ha lika lön för lika arbete. Jag vill att man ska värdera arbeten såsom sjuksköterskor, lärare etc lika högt som typiskt manliga yrken med lika lång utbildning. Jag vill att kvinnor ska ha rätt att välja och att hemarbete ska värderas högre. Sedan kan vi diskutera varför man rakar benen.
Tänk om kvinnor kunde enas, istället för att se ner på varandra. Tänk om kvinnor kunde besluta att lika rättigheter är vad vi ska kämpa för, istället för att bara öka kvinnors skyldigheter.
För jag är inte så övertygad om att det verkligen är bättre nu.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Enig med dig, det är inte frågan om att tjejer ska vara manligare eller tvärtom, det handlar om att få lika belöning för ansträngningen.

2009-03-03 @ 18:21:36
Postat av: Zandraaaaaa

Shiiit va bra skrivet!!!! Halleluja!

Kan inte skriva mer för du har skrivit allt! puss

2009-03-04 @ 20:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0