Graviditetskilon

Hmm. Läser överallt om de lyckliga kvinnorna som bara gått upp de rekommenderade tio kilon som man bör under en graviditet. Eller de som gått upp 35 och förlorat allt på bara ett par månader.
Själv gick jag upp dryga 27 kg och blev beroende av coca cola. Och godis.
I dagsläget, nästan sex månader efter förlossningen har jag dryga tio kvar. Det kanske inte låter så mycket, eller så gör det det, men till saken hör att jag gick ner ca tio under förlossningen.
Resterande vikt har jag bokstavligen promenerat bort.
Men vad ska man göra när motivationen tryter? När folk antingen anser att man inte får tycka att det är jobbigt att vara tjock och mamma, eller anser att man går ner på tok för långsamt.
Hur lyckas man då? När den ena vänninnan trycker i en brownies och den andra anser att man bör söka läkarhjälp?
Jag försöker bara hitta mitt sätt att komma tillbaka.
Har just nu en plan om vegetarisk kost, eftersom jag haft stora problem med magen sedan förlossningen, yoga och stavpromenader. Jag hoppas detta ska hålla i sig.

På bvc tycker de att jag ska ta barnvagnspromenader, till saken hör att jag fortfarande är så tung att dessa barnvagnspromenader i snöslasket bara orsakar mer svullnad. Borde man inte kunna få mer hjälp?
Hos de andra mammorna är man svartlistad eftersom det är tabu att diskutera vikt. Antingen ska den ramla av av sig självt eller så ska man vara en "nature mom" och inte bry sig. WTF!
Man är väl inte en dålig mamma för att man bryr sig om sin hälsa? Jag funderar kring alla som säger att vikten "ramlar av" om man inte tänker på det. Jag är inte sådan!
Jag är en coca coladrickande, godisälskande knubbis som måste komma ur ett tv-tittande mönster.
För jag vill orka spela fotboll med min son när den tiden kommer. Och det är svårt för mig, det är skitjobbigt.

Så idag vägde jag in mig. Jag väger 20 kg mer än vad jag hälsomässigt bör göra.
Följ min kamp och önska mig lycka till. För jag ska göra detta, fokusera på detta och fixa detta.
Jag ska må bra och det gör mig INTE till en dålig mamma.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lycka till vännen! Är också aptrött på alla som låtsas att livet är enkelt. Som kvinna och som mamma

2009-02-25 @ 15:50:26
Postat av: Mamz

Vet du min älskade Pillerill att jag kommer alltid att älska dig vare sig du väger 50 eller 100kg!Jag vet hur jobbigt det kan vara med gravkilon ( efter 4 barn)men ta det i din egen takt och på ditt eget sätt, så stöttar vi dig så mycket vi bara kan! Jag fick min inspiration av Nettan på studion i Gustavsberg och tappade 45kg.Men det tog låååång tid innan jag hittade mitt sätt. Sök och du kommer att finna det ultimata sättet för dig det kan jag lova!!!! Glöm inte det är ditt liv, din kropp! Älskar dig i massor ända bak!

2009-02-28 @ 17:51:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0