Den vidunderliga kvinnokroppen...

Jag var visst tvungen att nå en viss ålder för att begripa :P
För att verkligen kunna förstå. Jag kan bara hoppas att jag genom att skriva ner mina ord kan hjälpa andra att förstå lite tidigare, eller att förstå alls.
Ögonblicket av visdom inträffade igår, efter att alla gäster gått. Magen var stinn och svullen efter diverse kakätning. Som Karlsson på taket (för övrigt är han en stor förebild i livet) klappade jag mig lite på magen.
"Åååhh wow, Mackan känn, känn vad len min mage är!" ropade jag fascinerat. Min käre sambo lägger handen på min mage och känner efter. "Mm, vad mysigt" säger han "varför är det så?"
Anledningen till att min mage är så len är att jag har fött barn, striorna eller bristningarna är lenare än huden är i övrigt.
De kanske inte är så snygga, men de är mysiga.

Det var då det gick upp för mig. Min kropp har gjort det den ska. Det är bara min kropp som skulle klarat att låta just mitt barn leva och växa därinne. Det är bara min kropp som skulle ha klarat att ge just mitt barn liv och föda mitt barn.
Det är därför kvinnors kroppar är fantastiska. För vad kan egentligen mäns kropper?
Min vän Tompa brukade sjunga för mig när vi var yngre " Jag kan nåt som inte du kan, jag kan pinka rakt fram, det kan inte du, för Du är tjej!" Men jag kan något mycket bättre :P

Distans kvinnor, tjejer och män, till sig själv. Det vore grymt om jag kunde hitta ett sätt att få magrutor igen. Men, det är viktigare att vara hälsosam att må BRA!
Newsflash!!!! Det är inte hälsosamt att se ut som en modell, att vara underviktig (liksom överviktig) förkortar livet och försämrar livskvalitén. Svält är inte rätt väg. Jag menar förstås inte att klanka på tjejer som är naturligt smala, som lever hälsosamt och ändå är mini små, petite. Vad jag vänder mig emot är denna hets, denna stora strävan hos unga att vara lika smala som modellerna... Det finns två stora saker att ta i beakttande. Om mina tankar ovan stämmer, om det fantastiska i att kunna nära ett barn så är det lättare för en kvinna, med lite övervikt att bli gravid än någon som är underviktig. Min mamma har alltid sagt att fertilitet är ett friskhetstecken, då borde väl kroppen må lite bättre om det finns lite att ta av? Det finns i och för sig aldrig någon universalsanning som går att tillämpa på alla, men det är värt att fundera på.
För vill man bli smalare av hälsoskäl, eller eftersträvar man att se ut som modellerna på tv?
Denna fråga leder till min andra punkt värd att ta i beakttande, varför eftersträva ett ideal som i grunden är skapade av män visserligen, men i många fall homosexuella män, modeskaparna? Många verkar vilja att deras kvinnliga modeller ska se ut som pojkar.
Varför är det eftersträvansvärt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0