Det finns inget bättre än en bok... :)

När jag känner mig hängig eller låg är det bästa jag vet att krypa upp i soffan med en fantastisk bok. Oftast har det varit klassikerna, till exempel "Stolthet och fördom" eller "Svindlande höjder" jag krupit upp med när verkligheten liksom inte räcker till. Nu har jag fastnat i Meyers Twilight serie, särskilt "Ljudet av ditt hjärta". Fantastisk kärlekshistoria.
Vackert lidande. Allt jag önskar.
Jag gillar böckerna så mycket att jag faktiskt inte vågat se filmen. Jag är rädd att unge Pattinson ska göra mig besviken... För Edward Cullen är en otrolig karaktär. Ung på utsidan och gammal på insidan. Och en romantiker.

Jag har alltid tenderat att fly till romantiska grubblande män i böcker, "mr Darcy" och Hugh Grant som "Edward Ferrars" i Förnuft och känsla är gamla favoriter. Jag älskade filmen i dess moderna tappning nästan lika mycket som boken, och hade förmodligen sett på den konstant så att skivan blivit repig om det inte vore för att Markus retat mig för mina förälskelser i påhittade karaktärer.

Därför finns inget bättre än en bok, för ingen kan reta mig för hur jag upplever karaktärerna (Carlisle, vilken underbar man, komplex, medkännande), den overkligt romantiska Edward... Det är intressant att karaktären Bella Swan inte tilltalar mig så mycket, jag är inte ute efter deras episka kärlekshistoria. Bara hans fantastiska egenskaper. Som bara är fantasi.
Ibland tror jag att jag är mer romantiskt lagd än jag vill erkänna, att jag önskar mer spänning på liv och död och att verkligen, verkligen känna mig som den ende för någon annan. Dagens verklighet ser ju faktiskt tyvärr inte ut så. Det finns många för alla. Men bristen på romantik i samhället knäcker mig, man hör inte längre om att en man försökt vinna en kvinnas hjärta tills han äntligen lyckas. Antingen är killen vettig och ger upp eller så tycker tjejen att han är en efterhängsen smörboll.
Men jag vill ha romantik. Jag vill ha kärleksfull, vacker romantik i mitt liv. Men framförallt vill jag ha romantik i världen. För den behövs. Romantik är det vackraste människor kan ge varandra.

I min jakt på den slukar jag böckerna, om och om igen. Det är bara ett par dagar kvar tills den sista släpps. När den kommit kommer jag inte längre vara talbar. Jag måste få läsa upplösningen. Och drömma att jag är en vampyr, att jag kommer känna evig kärlek, dramatik och passion. För i böckernas värld spelar ingenting någon roll...
Där kan jag vara vampyr fastän jag kräks när jag ser blod. Där kan jag vara vacker och farlig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0