Jakten på lycka

Finns det någon annan som tänkt på att man liksom aldrig blir nöjd?
Jag har haft flera vänner som mantrat om jag bara får en pojkvän då skulle jag vara lycklig.
Problemet är att det inte är riktigt så enkelt att leva.

Lycka är ett mentalt tillstånd, teoretiskt sätt är det möjligt att stå ensam och utblottad och ändå vara lycklig.
Allt beror på vad som gör en lycklig.
Många tror på prylar, jag själv har tänkt mer än en gång "om jag bara hade just de jeansen så skulle jag vara lycklig, eller just den mp3 spelaren".
Så fort dessa saker är införskaffade går jag vidare till något nytt, just den jackan skulle nog göra mig lycklig. Bör jag byta pojkvän, det kanske finns någon där ute som innehåller den magiska kraften som skall göra mig lycklig.

Idag tog jag en lång promenad med mina "nördiga" promenadstavar och försökte komma på exakt vad det är som gör mig lycklig. Min lilla sons skratt kom upp i huvudet, att vara runt personer jag älskar, att bli kramad av Markus. Att ha turen att få älska.
Jag blir lycklig av mitt arbete, av att möta och utmanas av andra människor.
Men alla dessa saker som jag tänkte på först var liksom låsta hos andra människor. Jag kan ju inte tvinga min son skratta varenda gång jag känner mig olycklig. Vad kan jag göra själv?
Svaret kom i slutet av min promenad, jag kan vara ute och gå, lite för fort i den friska luften. Jag kan lyssna på musik. Jag kan njuta av en bra bok (även om någon annan måste ha skrivit den:P).
Jag kan skriva vad jag tycker och hoppas att någon annan läser.
För jag blir lycklig av att skriva. Av att säga vad jag tycker. Sådan har jag alltid varit.

Det tog mig ganska lång tid att komma fram till, vilka saker jag kunde göra varje dag för att hålla humöret uppe. Det kommer att ta mig ännu längre tid innan jag aktivt tillämpar det varje dag. Men jag måste, för ibland gråter barnet, hur mycket jag än försöker få det att skratta. Ibland envisas solen med att gömma sig bakom molnen, och vinden envisas med att blåsa kallt. Människor envisas med att vara otrevliga.
Och då har man bara sig själv. Då måste man ta ansvar för sin egen lycka :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

bra skrivet :)

2009-03-03 @ 17:13:34
URL: http://mitrajohanna.blogg.se/
Postat av: Wils

du skriver så bra!

2009-03-05 @ 19:25:27
URL: http://wils.webblogg.se/
Postat av: Camilla

Tack :)

Haha, spread the word!!

2009-03-06 @ 09:12:48
URL: http://lillapillerill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0