Sanningens ögonblick...

Är det bara jag som ibland upplever ögonblick då man förstår något helt plötsligt?
 Det kan vara den enklaste sak, eller den svåraste. I dag till exempel, har en enkel sak gått upp för mig. Det är ingen bra idé att sitta uppe och läsa till halv tre på natten om man ska vara ensam med en sexmånaders baby hela dagen därpå. Särskilt inte om man tenderar att få huvudvärk av sömnbrist.
Hmm. Vissa saker borde man ju faktiskt förstå på förhand.... :) Men boken var så bra, så bra!

Det kan också vara svårare saker som man kommer på, eller upptäcker kanske är ett bättre ord. Inser. Man kan inse något hemskt, som att man inte är älskad av en person längre. Varenda gång jag insett det har jag gjort det på ett ögonblick. Men det kan också vara något positivt, som hur man ska tänka för att lyckas med vad man vill.

Jag började tillämpa detta igår så det är fortfarande färskt, jag kan inte svara för om det fungerar i längden. Och jag tror att man både måste vara självkritisk och ha självdistans för att lyckas. Det enda jag kan säga är att det är en visualiseringsteknik som fungerar bra för mig. Den får mig att känna mig bra.
Till exempel denna dag då min son såklart är lättstött och gnällig, vill vara i famnen när jag själv bara vill sova. Sova, det vill inte han... Jag kände att tröttheten och frustrationen började ta överhanden. Sen bromsade jag.
Sanningens ögonblick.
Vad skulle en utvilad, pigg och bra mamma göra i det här stället?
Där fanns lösningen. Fantastiskt. Jag gjorde som den bra mamman och lade mig ner med honom på golvet och lekte. Frustrationen lämnade mig. Nu har han somnat.

Samma princip går att tillämpa på fler saker. Jag ska börja mamma-barn cirkelträning nästa vecka. Först fick jag panik. Sedan undrade jag hur en hälsosam vältränad mamma skulle känna. Och jag började känna upprymdhet.
På detta sätt kan jag styra mig själv, styra mig själv i den riktningen jag vill. Bli den jag vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0