Att leva utan samvete, helt okej, eller?

Jag läste precis en artikel om fläskköttsimport i aftonbladet. Jag känner mig faktiskt rätt häpen över att det är så okej att sakna samvete.
Det är klart billigare med importerat kött, det hajjar jag. En av anledningarna till det är att man i Sverige har lite striktare regler kring djurens tillvaro.

Okej om man saknar empati för djur. Och bara ser deras kroppar som en föda och ens rättighet. Jag tycker personligen att vi har ett större etiskt ansvar än så. Men. Det är ju inte precis som empati är den enda anledningen till att helst välja svenskt kött. Eko om det finns.

Man stoppar i kroppen inte bara djuret utan vad djuret ätit. Är grisen fullsmockad med tillväxthormon och antibiotika får du som äter det även i dig det.

Transporten för importen av dessa djur bidrar till miljöförstöring. Planeten blir förstörd medan ingen jävel orkar bry sig. Annat än om prylar och dumma ideal. Varför inte om man nu vill äta kött, välja ett bra svenskt kött? Varför inte betala några kronor extra och göra något för både djur och klimat? Det är ju helt sjukt att vi hittar kött från Brasilien i svenska butiker. Kött som bidragit till regnskogsskövling och som rest över halva jordklotet. Som knappt kostar något(vilket i sin tur innebär att någon i andra änden knappt får någon lön). Galet!! Galet!!
Det verkar så okej att sakna samvete att jag mår illa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0