Sen var det det här med mammor

Hade en mycket intressant telefondiskussion idag om kvinnor.för en tid sen läste jag en artikel om hämthets på förskolan, om alla mammor (och pappor) som stressar som galningar för att hämta tidigt. En kvinna från en äldre generation tyckte det var konstigt, hennes generation hade slagits för att få barnomsorg och med det chansen att arbeta heltid.

Jag träffade en tant från New York på semestern som jag också talade om detta med. I USA har man bara 3 månaders ledighet, något jag frågade lite om. Hon berättade om en läskig nannykultur, särskilt i övre medelklassen. Sen frågade hon mig om det var vanligt att mammor ej återvände till jobbet efter ledigheten i Sverige. "Va? Öh, no, that is very very rare"
I USA började det tydligen bli mindre vanligt också, men inte helt ovanligt.

Lite knäppt hur olika det ser ut i världen, jag vet egentligen inte vad som är bäst. Det som är synd är att man inte längre har råd att välja att t ex vara hemma med barnen om man vill.
Sen, jag vet inte, det känns som om kvinnor i regel tar vab, går ner lite i tid och bränner ut sig i en strävan att behaga alla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0