Jämställdhetsstrukturen hemma hos oss...

Efter ett drygt års föräldraledighet, med markservice, städning och matlagning fick vi nog.
"Hemmet är min Borg" tänkte jag när jag blev ledig, och behandlade det så... Eftersom hemmet blev just Min borg, stängdes också sambon ut. Efter ett drygt år var det lätträknat antalet gånger
Han städat eller lagat mat. Inte så hemskt för honom kanske, förutom de ständiga grälen om sysslor...

Jag landade i mammarollen som tvåbarnsmor för inte alls länge sedan. Vi började reflektera mer kring dessa små människor vi satt till världen. Först jag, sen vi båda. Bland annat återupptog jag strukturen här hemma med ett veckoplaneringsschema:) detta har räddat mitt förstånd!
Sen kom vi till vårt förebildsarbete, och där kommer jämställdheten in.

Jag vill inte att våra söner ska växa upp och gänga sig med en partner som tar hand om dem. Jag vill att de ska klara sig själva! Så nu delar vi mer, så mammor och pappor gör ungefär lika i hemmet. Matlagning och städning MÅSTE delas, trots att det alltid kommer vara bekvämare att jag gör de sakerna. Jag har ju "bäst" arbetstider för sådant... Men man ska inte alltid göra det som är bekvämt. Utmana er själva!! Hur jämställt är det hos Er?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0