Köphysterins grepp

Det blev visst väldigt politiskt här denna helg men vi var med om en så sjuk sak häromdagen. De har visa samling på Ts förskola på fredagar. Denna fredag var det ett barn nyss fyllda fem som hade med sig en i-pad. Hans egna.
Jag vet att detta är förekommande, man behöver ju bara gå in på facebook för att se hur folk skämmer bort sina ungar. Jobbar mycket och ger barnen dyra prylar istället för tid.
Samma föräldrar kommer till skolan sen och kräver att deras barn får vissa betyg. Och lägger över all fostran på skolan. Långa dagar och märkeskläder istället för tid tillsammans.

Men det är bara ena halvan eller fjärdedelen av problemet. Överkonsumtion, att alla har eget. Miljökatastrof!
Samtidigt som man lär barnen att märken är viktiga och att de får allt de pekar på skyndar man på världens undergång. Och klyftorna. Vissa barn går hungriga, andra har iPhone och iPad. Jäkla skit! Jag fattar inte hur man kan göra så som förälder. En del av vårt jobb är ju att lära våra barn vettiga värderingar. Det kan ju vara att laga sådant som är trasigt, dela med sig och kanske kolla eko-märken istället för klädmärken?

Ibland känns det så tungt att jobba med detta vad det gäller ens egna barn när ingen annan verkar göra det. Så jäkla less på att hela tiden försöka skydda mina barn från världen omkring dem. Jag vill inte ha bortskämda snorungar som inte tänker. Jag vill att de ska växa upp till kärleksfulla, ansvarstagande och intelligenta individer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0